Informacje

Informacje 2016-06-09

Nowy prom dla PŻB w 2019 roku

Będzie to jeden z dwóch promów pasażersko-samochodowych dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, które zbuduje w polskich stoczniach konsorcjum inwestycyjne współtworzone przez Polski Fundusz Rozwoju i PKO Bank Polski. 

Średni wiek floty promowej PŻB sięga 30 lat. Prom Baltivia ma już 35 lat /fot.: archiwum / Średni wiek floty promowej PŻB sięga 30 lat. Prom Baltivia ma już 35 lat /fot.: archiwum /
Zgodnie z podpisanym listem intencyjnym PFR i PKO BP zapewnią finansowanie kapitałowe oraz dłużne projektu inwestycyjnego.
 
W skład konsorcjum partnerów przemysłowych, które ma wykonać nowe promy są Szczeciński Park Przemysłowy, Morska Stocznia Remontowa Gryfia, Stocznia Remontowa Nauta oraz Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego.
 
Z punktu widzenia PŻB celem rozbudowy floty jest rozwój nowych połączeń żeglugowych na Morzu Bałtyckim. Ze strony finansowej ocenia inwestycję Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju: – Nasza inwestycja ma na celu wzmocnienie konkurencyjności polskiego przewoźnika promowego, na rynku, który w naszej ocenie ma atrakcyjne perspektywy rozwoju wspierane przebudową infrastruktury drogowej w Polsce. Jednocześnie, zamówienie promów w polskich stoczniach zwiększy możliwości rozwoju przemysłu stoczniowego oraz ich kooperantów. Z perspektywy gospodarczej projekt m.in. wzmocni przemysł przewozów morskich o nowoczesne technologie.
 
Projekt inwestycyjny będzie realizowany zgodnie z przepisami ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, która ma wejść w życie 1 stycznia 2017 roku.
 
Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju, według przyjętego przez rząd Planu Odpowiedzialnego Rozwoju, ma zostać utworzona do końca 2016 roku. Grupa ma integrować instytucje KUKE, Bank Gospodarstwa Krajowego, Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych oraz Agencję Rozwoju Przemysłu.
 
Główne obszary działalności Polskiego Funduszu Rozwoju to wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw, finansowanie i promocja innowacji, projekty infrastrukturalne, rozwój eksportu oraz inwestycji zagranicznych. Celem utworzenia nowej struktury polskiego banku rozwoju jest zapewnienie sprawnych narzędzi realizacji polityki rozwoju, zwiększenie potencjału inwestycyjnego i gospodarczego Polski.
 
ak
Tematy: stocznia szczecińska (35) | PŻB (12) | Szczeciński Park Przemysłowy (12) | MSR Gryfia (7) | PKO BP (5) | Polferries (5) | SPP (4) | rynek żeglugowy (3) | promy (1) |
aktualizowano: 2016-06-14 15:17
Wszystkich rekordów:

Społeczność