Prezentacje

Prezentacje 2019-05-08

Drogi do sukcesu

Goleniów to dzisiaj jeden z ważniejszych punktów na gospodarczej mapie województwa zachodniopomorskiego. Działający tu od 2002 roku Goleniowski Park Przemysłowy to około 50 firm, przeważnie z poważnym kapitałem zagranicznym. Park nie powstałby jednak, gdyby nie świetne skomunikowanie Goleniowa z krajem i Europą. 

Wielkie śmigła świetnie widać z drogi S3. Świetnie reklamują Goleniowski Park Przemysłowy /fot.: mat. UM Goleniów / Wielkie śmigła świetnie widać z drogi S3. Świetnie reklamują Goleniowski Park Przemysłowy /fot.: mat. UM Goleniów /

Powodzenie Goleniowa jest mocno nietypowym zjawiskiem. Gmina nie ma żadnych szczególnych atutów: ani bogactw naturalnych, ani wielkich zakładów pracy powstających na mocy decyzji zapadających w Warszawie, nie leży nad morzem ani w górach. Nic nie dostała od losu, poza... drogami. Jeszcze na początku XIX wieku główne szlaki komunikacyjne w regionie omijały Goleniów. Miasteczko leżało głęboko w Puszczy Goleniowskiej, na skraju nadodrzańskich bagien, żyło w cieniu większego Nowogardu, siedziby władz powiatowych. Wszystko zaczęło się zmieniać w latach 20. XIX wieku, kiedy to na polecenie króla Prus zaczęto wytyczać krajową sieć dróg brukowanych. Drogę łączącą Szczecin z Gdańskiem i Królewcem (dzisiejszą drogę nr 6) poprowadzono przez Goleniów. Miasto zyskało dobre połączenie ze Szczecinem i Nowogardem, a potem z Wolinem i Kamieniem Pomorskim. Nie trzeba już było jechać gruntowymi drogami, pełnymi dziur i kałuż.



Drugim ważnym impulsem rozwojowym była budowa sieci kolejowej pod koniec XIX wieku. Goleniów znalazł się na trasie kolei do Kołobrzegu, krótko potem zbudowano linię kolejową do Świnoujścia. Dziś trudno nam sobie uświadomić, jakim to było skokiem cywilizacyjnym. Zamiast całodniowej wyprawy dyliżansem do Szczecina – godzinna podróż kolejowym wagonem. Łatwość transportu sprawiła, że w Goleniowie powstała największa w Niemczech fabryka mebli Willego Laabsa. Fabryka korzystała z zasobów drewna Puszczy Goleniowskiej, kolej zapewniała możliwość transportu towarów do odbiorców. Kiedy na początku lat dziewięćdziesiątych lokalne władze zaczęły szukać możliwości gospodarczego rozwoju miasta, uświadomiono sobie, że największym atutem Goleniowa jest właśnie położenie przy drogach krajowych nr 3 i 6, zapewniających wygodne połączenie z europejskim systemem autostrad oraz krajowymi portami morskimi. 200 hektarów łąk leżących przy „trójce” przeznaczono pod budowę Goleniowskiego Parku Przemysłowego, doprowadzono wszystkie potrzebne media, utworzono specjalną strefę ekonomiczną. Jak się okazało, pomysł był świetny i znalazł odzew u przedsiębiorców. Dzisiejszy park przemysłowy to kilkadziesiąt dużych zakładów, wśród nich m.in. LM Wind Power – producent śmigieł dla elektrowni wiatrowych, sia Abrasives (koncern Bosch) – producent materiałów ściernych, Faymonville – wytwórca specjalistycznych naczep transportowych. W GPP bardzo dynamicznie rozwija się branża handlowa: znajdują się tu centra dystrybucyjne firm zajmujących się sprzedażą wysyłkową, m.in. potężnej duńskiej firmy Bestseller, sprzedającej odzież.

Od dalszego rozwoju sieci komunikacyjnej niewątpliwie zależy dalsze powodzenie Goleniowa. Na szczęście kilka lat temu zapadły pozytywne decyzje. Lada dzień zostanie oddany do użytku pierwszy odcinek drogi ekspresowej S6 (Goleniów–Nowogard). Rozpoczyna się też przebudowa drogi S3 na odcinku Goleniów– Szczecin, w przygotowaniu jest budowa ekspresowej „trójki” w kierunku Świnoujścia. Za 2-3 lata Goleniów będzie dysponować wygodnymi drogami w każdą stronę: do Szczecina, Berlina, do portu morskiego w Świnoujściu, no i oczywiście do Portu Lotniczego Szczecin –Goleniów – kolejnego atutu miasta. Dawne lotnisko wojskowe jest dziś międzynarodowym portem lotniczym, póki co pasażerskim, ale już jesienią zacznie funkcjonować również jako lotnisko towarowe. Powstaje właśnie terminal cargo, budowany przez firmę Waimea Holding SA, który w założeniu ma m.in. obsługiwać działające w Goleniowskim Parku Przemysłowym firmy e-commerce. Kto wie, może uda się powtórzyć sukces lotniska w belgijskim Liège, kiedyś małego lokalnego portu pasażerskiego, dziś jednego z największych w Europie portów towarowych?

Władze Goleniowa marzą o jeszcze jednej inwestycji drogowej, od lat będącej w planach: tzw. zachodnim obejściu drogowym Szczecina z przeprawą przez Odrę na wysokości Polic. Znacznie skróciłaby drogę do Szczecina i zmniejszyła ruch na zatłoczonej latem drodze S3. Kto wie, może też pozwoliłaby wykorzystać gospodarczo grunty leżące dziś „na końcu świata”, nad Odrą w okolicy wsi Święta? Goleniowski Park Przemysłowy prawie w całości wykorzystał już swoje tereny, pora myśleć o GPP bis! 
 


Urząd Gminy i Miasta w Goleniowie
plac Lotników 1, 72-100 Goleniów
tel. +48 91 469 82 00, fax: +48 91 469 82 98
ugim@goleniow.pl
goleniow.pl
goleniow.biz
 

artykuł promocyjny

aktualizowano: 2019-05-08 15:14
Wszystkich rekordów: